FMI in Schiedam is toeleverancier voor de medische markt. Hier worden onder meer implantaten gemaakt. Heel specialistisch werk, volgens strakke voorschriften. “Dat vraagt om medewerkers die precies zijn en zich goed kunnen focussen”, zegt vestigingsdirecteur Henk Jansen. “Wij hebben ook mensen nodig die repeterend werk kunnen doen. Daarom werken we al jaren samen met Stroomopwaarts”. Op 3 juni 2021 ontving hij het Keurmerk ‘partner in sociaal ondernemen’.
Lees hieronder verder
In zijn kantoor toont Jansen een implantaat voor in een ruggenwervel en een naaldje om oogvocht af te zuigen. “Deze producten moeten altijd onder exact dezelfde condities gemaakt worden. De maatvoering moet symmetrisch zijn en er is een strakke visuele controle nodig. Hiervoor hebben wij mensen nodig die repeterend werk kunnen doen. Mensen die van duidelijke taken houden. Zeven jaar geleden ontdekten wij dat mensen in het autistisch spectrum dat misschien wel beter kunnen dan techneuten. Een techneut zal toch eerder de neiging hebben om te versnellen of efficiënter te werken. Daarmee ontstaat meteen het risico dat afgeweken wordt van de procedures, wat niet gewenst is.”
Talent benutten
Met het ondertekenen van het Sociaal Werkpact MVS, onderschrijft Jansen het doel van de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen. Het keurmerk is een bewijs voor zijn sociaal ondernemerschap. Al zeven jaar werken medewerkers van Stroomopwaarts binnen FMI mee in de voorbewerking en in de productie. “Het is een klein groepje, dat hier langdurig blijft werken”, zegt Jansen. “Voor ons horen de medewerkers van Stroomopwaarts er gewoon bij. Het zou mooi zijn als we door het keurmerk een voorbeeld kunnen zijn voor andere ondernemers in de regio. Ik raad aan om goed naar je eigen business te kijken. Het is profijtelijk om de juiste mensen op de juiste plek te zetten. Bijvoorbeeld mensen die goed precisiewerk kunnen verrichten of die op een andere manier kunnen ondersteunen. Mensen van Stroomopwaarts hebben vaak talenten die goed benut kunnen worden.”
Positief signaal
Het keurmerk is voor Jansen een positief signaal naar zijn stakeholders. “FMI is niet zo bekend in de regio. Onze klanten zitten ver weg, in Europa en Amerika. Via social media gaan we dit keurmerk uitdragen. Wij hopen zo op meer naamsbekendheid in de regio bij het werven van vakkrachten. Ook richting overheden en opleidingscentra is het belangrijk te laten zien dat wij sociaal ondernemen. Het keurmerk is daar het bewijs van.”