Al meer dan 330 jaar maakt dit familiebedrijf bijzondere distillaten. De dranken worden geëxporteerd naar zo’n negentig landen over de hele wereld. “In de 25 jaar dat wij samenwerken met Stroomopwaarts, kregen wij nog nooit een klacht over de cadeauverpakkingen”, zegt directeur Bob Nolet, elfde generatie bij het familiebedrijf. “Dat is best bizar, omdat de medewerkers jaarlijks zo’n 200.000 cadeauverpakkingen verwerken. Ongeveer de helft van de medewerkers komt ieder jaar weer terug. Het voelt alsof we met elkaar een grote familie zijn. In de piekperiode organiseren we een lunch waar iedereen bij aanwezig is, ook collega’s en familieleden. Omdat we ons werk steeds beter willen doen, vragen we de medewerkers van Stroomopwaarts ieder jaar of zij nog verbetervoorstellen hebben. Daar komen zinvolle tips uit. We ontwerpen de verpakkingen nu anders, waardoor ze makkelijker en dus efficiënter kunnen worden verwerkt. Zonder hun oog voor detail was dat er nooit van gekomen. Hierdoor waren we dit jaar twee weken eerder klaar met de verwerking van 130.000 verpakkingen.”
“Wie kan werken voelt zich meer gezien”
“Als iemand wat overkomt en uit het werkproces valt, dan dreigt maar al te vaak vereenzaming. Dan zoeken mensen naar een nieuwe zinvolle invulling van hun leven. Dat raakt ook iedereen in hun omgeving. Als ik dan nu zie dat onze onderneming een heleboel uren werk kan bieden aan mensen die door een afstand moeilijk iets in de maatschappij kunnen doen… Ja, ik weet zeker dat zij thuiskomen en zich gelukkiger voelen met een werkplek. Zij voelen zich meer gezien en beter na een zinvolle werkdag. Ik denk niet dat het per se gaat om het werk zelf. Het gaat erom dat ze erbij horen, dat ze iets kunnen bijdragen, weer meedoen en gewaardeerd worden. Als dat lukt, dan geeft dat vertrouwen, geluk en plezier.”