Kijk naar wat er wel kan. Dat advies wil Perry van Gils andere ondernemers meegeven. Hij combineerde zijn passie voor koffie met sociaal en duurzaam ondernemen. In september 2018 startte hij met SOCOCO. Een onderneming in duurzame en eerlijke koffie. “Mijn missie is mensen gelijke kansen bieden. Als iedereen in de keten een klein stukje meedeelt in de winst, krijgen we een eerlijkere en gezondere samenleving.”
Lees hieronder verder
Zijn koffie koopt Van Gils direct in bij een koffieboer in Guatemala. “Door een eerlijke prijs te bieden, ontstaat er ruimte voor opleidingen en trainingen voor de medewerkers en betere levensomstandigheden. Dit zorgt voor stabiliteit in de kwaliteit. In Nederland laten we de koffie duurzaam verpakken door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ook organiseren we werkleertrajecten om mensen die moeilijk werk kunnen vinden naar een baan te begeleiden.”
Barista-werkleertrajecten
Iedereen heeft een talent. Daar is Van Gils van overtuigd. Door een veilige werkomgeving te bieden, helpt hij mensen hun talent te ontdekken. In 2018 ontstond tijdens een netwerkbijeenkomst het idee om koffie en het Werkleerbedrijf met elkaar te verbinden. “Een jaar later hadden we onze eigen koffiebar op het Werkplein bij Stroomopwaarts. Hier leiden we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op tot Barista, gastheer en gastvrouw. Ze bereiden de koffie en serveren deze. Iedere vrijdag organiseren we trainingen, waar ze naast kennis over koffie ook sociale vaardigheden en omgangsvormen leren. In twaalf weken tijd bouwen zij zelfvertrouwen op en wennen zij aan een werkritme.”
Ambitie
Inmiddels heeft SOCOCO al in drie organisaties ontmoetingsplekken waar eerlijke koffie geschonken wordt. Het is de ambitie dat er nog veel meer volgen. Nog dit jaar start het bedrijf met een koffiebar in een mbo-school en diverse bibliotheken. Van Gils: “Zeventig procent van de werkenden in Nederland doet iets aan duurzaamheid. Bedrijven kunnen niet achterblijven. In plaats van op iedere etage een goedkoop koffiezetapparaat neer te zetten, kunnen ze een centrale ontmoetingsplek creëren waar kwalitatief goede en eerlijke koffie wordt geschonken met een echt verhaal. Hiermee hebben ze meteen een sterk verhaal naar de medewerkers. Hun betrokkenheid zal alleen maar toenemen. Door koffie bij ons af te nemen, kunnen bedrijven bovendien aan hun SROI-doelstelling voldoen.”
Bewustwording
Iedere twaalf weken worden zo’n acht mensen opgeleid. Al vijf deelnemers van het werkleertraject stroomden uit naar een vaste baan. “Daar doe ik het voor”, zegt Van Gils. Op 23 september ontving hij het Keurmerk ‘partner in sociaal ondernemen’. “Het keurmerk is een bevestiging dat we op de goede weg zijn. Toch is er in de regio nog een lange weg te gaan. Ik hoop dat er meer bewustwording ontstaat van het belang om sociaal te ondernemen. Ondernemers kunnen veel meer verbindingen leggen in de regio, ambities uitspreken en gezamenlijk sociale problemen oppakken. Het keurmerk laat zien dat er al veel mooie dingen gebeuren. De keurmerkhouders zijn allemaal ondernemers die het sociaal ondernemen ‘gewoon doen’ vanuit een persoonlijke overtuiging en missie.”