Zoek

Veelgestelde vragen

Dit is een overzicht van alle veelgestelde vragen.

Hoe schrijf ik een sollicitatiebrief?

In een sollicitatiebrief legt u uit waarom u de beste kandidaat bent. U vertelt waarom u  past bij deze baan. U kunt schrijven:

  • Waarom uw werkervaring en/of opleiding past,
  • Waarom u als persoon bij de baan past,
  • Waarom u bij dit bedrijf wil werken.

 

Dit schrijft u in maximaal 1 A4. Bij de brief voegt u uw cv toe.

 

U bouwt een sollicitatiebrief als volgt op:

  • Boven de brief plaatst u in de linkerhoek de naam van het bedrijf, de contactpersoon en het adres. Rechts daarvan staat een regel met de plaats en datum.
  • Daaronder geeft u in één regel aan op welke vacature u reageert, bijvoorbeeld: ‘Betreft: vacature Medewerker Logistiek’
  • Aanhef: ‘Geachte heer …’ of ‘Geachte mevrouw …’.
  • Inleiding: hier geeft u aan op welke vacature u schrijft en waar u die gezien heeft. Bijvoorbeeld: “Op uw website zag ik de vacature ‘Medewerker logistiek’ bij bedrijf X. Graag kom ik voor deze functie in aanmerking.”
  • Alinea 2: hierin beschrijft u waarom u bij dit bedrijf wilt werken in deze functie. Wat trekt u aan in het bedrijf? Wat vindt u zo interessant en leuk aan deze functie?
  • Alinea 3: hierin beschrijft u waarom het bedrijf voor u zou moeten kiezen? Welke kwaliteiten en werkervaring sluiten precies aan bij de functie en bij het bedrijf? Wat heeft u het bedrijf te bieden?
  • Alinea 4: u sluit af door te verwijzen naar uw bijgevoegde cv en u geeft aan dat u uw sollicitatie graag persoonlijk komt toelichten.
  • Ondertekening: U beëindigt de brief met: ‘Met vriendelijke groet’. Daaronder zet u uw handtekening en uw naam en adresgegevens.
In een sollicitatiebrief legt u uit waarom u de beste kandidaat bent. U vertelt waarom u  past bij deze baan. U kunt schrijven: Waarom uw werkervaring en/of opleiding past, Waarom u als persoon bij de baan past, Waarom u bij dit bedrijf wil werken.   Dit schrijft u in maximaal 1 A4. Bij de brief voegt u uw cv toe.   U bouwt een sollicitatiebrief als volgt op: Boven de brief plaatst u in de linkerhoek de naam van het bedrijf, de contactpersoon en het adres. Rechts daarvan staat een regel met de plaats en datum. Daaronder geeft u in één regel aan op welke vacature u reageert, bijvoorbeeld: ‘Betreft: vacature Medewerker Logistiek’ Aanhef: ‘Geachte heer …’ of ‘Geachte mevrouw …’. Inleiding: hier geeft u aan op welke vacature u schrijft en waar u die gezien heeft. Bijvoorbeeld: “Op uw website zag ik de vacature ‘Medewerker logistiek’ bij bedrijf X. Graag kom ik voor deze functie in aanmerking.” Alinea 2: hierin beschrijft u waarom u bij dit bedrijf wilt werken in deze functie. Wat trekt u aan in het bedrijf? Wat vindt u zo interessant en leuk aan deze functie? Alinea 3: hierin beschrijft u waarom het bedrijf voor u zou moeten kiezen? Welke kwaliteiten en werkervaring sluiten precies aan bij de functie en bij het bedrijf? Wat heeft u het bedrijf te bieden? Alinea 4: u sluit af door te verwijzen naar uw bijgevoegde cv en u geeft aan dat u uw sollicitatie graag persoonlijk komt toelichten. Ondertekening: U beëindigt de brief met: ‘Met vriendelijke groet’. Daaronder zet u uw handtekening en uw naam en adresgegevens.

Vragen m.b.t. Zakelijk

  • Wij zoeken voor u een geschikte kandidaat
  • De medewerker blijft in dienst bij Stroomopwaarts
  • Wij dragen alle risico’s bij ziekte en verzuim
  • Wij regelen de loonkostensubsies of –dispensatie
  • Wij verzorgen jobcoaching en begeleiding
  • U heeft een opzegtermijn van één maand
  • U heeft een vast aanspreekpunt voor medewerker en leidinggevende
  • U bent een hardwerkende, gemotiveerde medewerker rijker
  • U kunt de medewerkers kosteloos overnemen
  • U voldoet aan de eisen van de Participatiewet
  • U kunt zich profileren als maatschappelijk verantwoord ondernemer

Na toestemming van Stroomopwaarts werkt de medewerker maximaal één maand met behoud van zijn uitkering. U hoeft dan geen loon te betalen. Deze periode is net zo lang als de maximale proeftijd aan het begin van een dienstverband. Vaak is dit genoeg om te bekijken of de medewerker geschikt is.

U kunt loonkostensubsidie aanvragen voor een medewerker die:

  • onder de Participatiewet valt
  • schoolverlater is, afkomstig uit het voortgezet speciaal onderwijs (VSO), het praktijkonderwijs of de entree-opleiding mbo
  • begeleid werk doet
  • in het doelgroepenregister is opgenomen

Heeft u interesse in detachering via Stroomopwaarts? Dan maakt u een afspraak met het Werkgeversservicepunt van Stroomopwaarts. De accountmanager van Stroomopwaarts komt bij u langs in het bedrijf om de vacature en benodigde competenties door te spreken. Stroomopwaarts zoekt een geschikte kandidaat voor u uit het bestand met mensen uit de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) of met een doelgroepenindicatie. Een medewerker van Stroomopwaarts komt met de voorgestelde kandidaat bij u langs voor een kennismaking. Is er een match dan worden er afspraken gemaakt.

De proefplaatsing is bedoeld voor mensen die onder de Participatiewet vallen en mensen die moeilijk werk vinden en in het bezit zijn van een:

  • WAO-uitkering
  • WIA-uitkering
  • WAZ-uitkering
  • Wajong-uitkering
  • Ziektewetuitkering
  • WW-uitkering

Het eerste halfjaar is de loonkostensubsidie vijftig procent van het wettelijk minimumloon. Na de loonwaardemeting is deze zeventig procent van het verschil tussen de feitelijke loonwaarde en het wettelijk minimumloon.

Op 1 april 2015 is de Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten ingegaan. Heeft u 25 of meer medewerkers in dienst? Dan bent u verplicht om een bepaald percentage mensen met een ziekte of handicap in dienst te nemen of in te lenen. Dit is het quotum arbeidsbeperkten. Voldoet u hier niet aan? Dan kan het zijn dat u een quotumheffing van € 5.000 per niet-ingevulde arbeidsplaats per jaar moet betalen. Kijk voor meer informatie op de website van het UWV.

Het Werkgeversservicepunt (WSP) Stroomopwaarts ondersteunt bedrijven in Maassluis, Vlaardingen en Schiedam door onder meer:

  • advies te geven over de mogelijkheden om sociaal te ondernemen;
  • te adviseren over mogelijke regelingen vanuit het Rijk;
  • het uitvoeren van een QuickScan;
  • detachering of plaatsing van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt;
  • de mogelijkheid te bieden werk uit te besteden aan het Werkleerbedrijf van Stroomopwaarts.

Als wij u zelf niet kunnen helpen, koppelen we u aan iemand binnen ons brede netwerk.

Wij werken met mensen die een uitkering krijgen via de Participatiewet en mensen met een WSW-indicatie (Wet sociale werkvoorziening). Dit zijn ook mensen met een arbeidshandicap.

De QuickScan is een snelle, gedegen bedrijfsanalyse. Hiermee onderzoeken we hoe u binnen uw bedrijf werk kunt creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Vaak kan er met een paar kleine, eenvoudige aanpassingen al veel bereikt worden.

De medewerker blijft in dienst van Stroomopwaarts en werkt onder de cao Sociale Werkvoorziening of onder de Participatiewet (Nieuw Arbeidsbeperkten).  U ontvangt een overeenkomst waarin alle voorwaarden staan omschreven. Heeft u nog uw twijfels? Dan is er een proefplaatsing mogelijk. Bent u heel tevreden en wilt u de medewerker in dienst nemen? Ook dat is mogelijk!

De jobcoach van Stroomopwaarts introduceert de medewerker op de nieuwe werkplek. Zolang de medewerker bij u werkt, is de jobcoach het vaste aanspreekpunt voor de medewerker en zijn leidinggevende. De jobcoach komt regelmatig langs, houdt een oogje in het zeil en instrueert de leidinggevende over de begeleiding van de medewerker.

Als werkgever betaalt u het wettelijk minimumloon of cao-loon uit aan de medewerker. De loonkostensubsidie die u ontvangt, compenseert de verminderde productiviteit. Daardoor betaalt u uiteindelijk dus alleen voor de werkelijke arbeidsproductiviteit. De vergoeding voor werkgeverslasten bij loonkostensubsidie is per 1 januari 2018 vastgesteld op 23,5 procent.

Het Werkgeversservicepunt Stroomopwaarts ondersteunt bedrijven in Maassluis, Vlaardingen en Schiedam bij het nakomen van de Banenafspraak. In 2013 sloten werkgevers en de overheid een Sociaal Akkoord. Ze spraken af dat beide partijen in de periode tot 2026 in totaal 125.000 extra banen zullen creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De werkgevers nemen hiervan 100.000 banen voor hun rekening. Stroomopwaarts ondersteunt u bij het invullen van deze banen door:

  • advies te geven over de mogelijkheden;
  • het uitvoeren van een Quick Scan;
  • detachering of plaatsing van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt;
  • de mogelijkheid te bieden werk uit te besteden aan het Werkleerbedrijf van Stroomopwaarts.

Stroomopwaarts rekent geen bemiddelingskosten.

Samen met u of een van uw medewerkers, loopt de accountmanager van WSP Stroomopwaarts door uw bedrijf. We kijken naar het hele bedrijfsproces en zoeken naar mogelijkheden om sociaal te ondernemen. Na afloop zet de accountmanager alle onderzoeksresultaten voor u op een rij. Misschien is het bijvoorbeeld mogelijk een nieuwe functie te creëren door de eenvoudige, repeterende werkzaamheden uit verschillende functies samen te voegen? Hierdoor hebben uw medewerkers meer tijd voor hun kerntaken. En u kunt iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk helpen.

De jobcoach van Stroomopwaarts introduceert de medewerker op de nieuwe werkplek. Zolang de medewerker bij u werkt, is de jobcoach het vaste aanspreekpunt voor de medewerker en zijn leidinggevende. De jobcoach komt regelmatig langs, houdt een oogje in het zeil en instrueert de leidinggevende over de begeleiding van de medewerker.

Voor een proefplaatsing gelden de volgende voorwaarden:

  • U heeft de intentie om de medewerker na de proefplaatsing een dienstverband van minimaal zes maanden aan te bieden
  • Na een proefplaatsing mag u geen proeftijd meer afspreken
  • Het aantal uren van het dienstverband is minimaal hetzelfde als dat van de proefplaatsing
  • U sluit tijdens de proefplaatsing een aansprakelijkheidsverzekering af voor de medewerker
  • De medewerker heeft een uitkering bij Stroomopwaarts

Als werkgever vraagt u loonkostensubsidie aan bij de gemeente waar uw medewerker staat ingeschreven.

Voor het uitbrengen van een offerte neemt u contact op met het Werkgeversservicepunt Stroomopwaarts.

Bel naar 010 - 246 5500 of stuur een e-mail naar wsp@stroomopwaarts.nl.

U neemt contact op met het Werkgeversservicepunt Stroomopwaarts voor een kennismakingsgesprek met een van onze accountmanagers. De accountmanager komt persoonlijk bij u langs om al uw vragen te beantwoorden. U krijgt uitleg over de QuickScan en kan hier direct een afspraak voor maken.

Bel naar 010 - 246 5500 of stuur een e-mail naar wsp@stroomopwaarts.nl.

Naast individuele detachering is er ook de mogelijkheid tot groeps- of flexdetachering:

  • Bij groepsdetachering werkt een groep medewerkers uit het Werkleerbedrijf bij u op locatie. Een werkleider van Stroomopwaarts begeleidt hen.
  • Bij flexdetachering gaat het om kortdurend werk. Dit werk kan door één of meer medewerkers uit de Sociale Werkvoorziening gedaan worden.

Bij aanpassing van de werkplek kunt u van het UWV een vergoeding krijgen van de werkelijk gemaakte (meer)kosten.

 

De QuickScan kost u geen geld. Wel vraagt deze om een investering in tijd en energie.

De leidinggevende stuurt maandelijks een overzicht van de gewerkte uren naar deta-btw@stroomopwaarts.nl. Na verwerking van de uren in het registratiesysteem van Stroomopwaarts ontvangt u een overzichtelijke factuur.