Logo Stroomopwaarts MVS
Zoek

Veelgestelde vragen

Dit is een overzicht van alle veelgestelde vragen.

Handige links

Herstel Toeslagen Belastingdienst

De Belastingdienst heeft een speciaal team opgericht om te herstellen wat fout is gegaan als gevolg van de kinderopvangtoeslagaffaire. Dat heet de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen. Is uw kinderopvangtoeslag stopgezet tussen 2005 en 2019? Of moet u geld terugbetalen? En weet u niet waarom? Hebt u problemen, omdat de Belastingdienst onterecht kinderopvangtoeslag terugvroeg? Of u geen persoonlijke betalingsregeling hebt gekregen? Dan kunt u contact opnemen met het Serviceteam Gedupeerden van de Belastingdienst. Het Serviceteam bekijkt de persoonlijke situatie van iedereen die zich meldt. Ook laat de Belastingdienst weten of u geld terugkrijgt en zo ja, hoeveel dat precies is.

Website: services.belastingdienst.nl/toeslagen-herstel/
Telefoon: 0800 – 2 358 358

 

Juridisch loket

Het Juridisch Loket geeft gratis juridisch advies.

Website: www.juridischloket.nl
Telefoon: 0900 – 8020

 

Nationale ombudsman

De Nationale ombudsman luistert naar signalen en klachten van burgers over de overheid. Klachten over de Belastingdienst kunt u indienen bij de Nationale ombudsman. Ook heeft hij onderzoek naar de kinderopvangtoeslagaffaire uitgevoerd. De Nationale ombudsman gaat tijdens de uitvoering van de hersteloperatie kinderopvangtoeslag de klachtbehandeling monitoren.

Website: www.nationaleombudsman.nl
Telefoon: 0800 – 33 55 555

 

Nationale Kinderombudsman

Het maakt niet uit hoe oud je bent of waar je vandaan komt: Iedereen heeft rechten. Kinderen dus ook! Daarom zijn er wetten en regels die kinderen beschermen. De Kinderombudsman controleert of de overheid en andere organisaties in Nederland zich daar ook aan houden.

Website: www.dekinderombudsman.nl
Telefoon: 0800 876 54 32 (gratis)

 

Gemeentelijke ombudsman Rotterdam (alleen inwoners Vlaardingen)

Burgers, ondernemers en instellingen met klachten over de gemeente Vlaardingen kunnen terecht bij de gemeentelijke ombudsman van Rotterdam. Hij werkt samen met de gemeente Vlaardingen om gedupeerden van de toeslagenaffaire te helpen.

Website: www.ombudsmanrotterdam.nl
Telefoon: 010 – 411 16 00

 

Gemeentelijke kinderombudsman Rotterdam (alleen inwoners Vlaardingen)

De gemeentelijke kinderombudsman van Rotterdam is er voor kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar en in sommige gevallen zelfs tot 23 jaar. Dat geldt dus ook voor kinderen van gedupeerde gezinnen. Sommige kinderen dragen de gevolgen van de problemen met de kinderopvangtoeslag nog steeds met zich mee. De kinderombudsman van Rotterdam heeft aandacht voor deze kinderen.

Website: www.kinderombudsmanrotterdam.nl
Telefoon: 0800 – 2345 111 (gratis)

Herstel Toeslagen Belastingdienst De Belastingdienst heeft een speciaal team opgericht om te herstellen wat fout is gegaan als gevolg van de kinderopvangtoeslagaffaire. Dat heet de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen. Is uw kinderopvangtoeslag stopgezet tussen 2005 en 2019? Of moet u geld terugbetalen? En weet u niet waarom? Hebt u problemen, omdat de Belastingdienst onterecht kinderopvangtoeslag terugvroeg? Of u geen persoonlijke betalingsregeling hebt gekregen? Dan kunt u contact opnemen met het Serviceteam Gedupeerden van de Belastingdienst. Het Serviceteam bekijkt de persoonlijke situatie van iedereen die zich meldt. Ook laat de Belastingdienst weten of u geld terugkrijgt en zo ja, hoeveel dat precies is. Website:  services.belastingdienst.nl/toeslagen-herstel/ Telefoon:  0800 – 2 358 358   Juridisch loket Het Juridisch Loket geeft gratis juridisch advies. Website:  www.juridischloket.nl Telefoon:  0900 – 8020   Nationale ombudsman De Nationale ombudsman luistert naar signalen en klachten van burgers over de overheid. Klachten over de Belastingdienst kunt u indienen bij de Nationale ombudsman. Ook heeft hij onderzoek naar de kinderopvangtoeslagaffaire uitgevoerd. De Nationale ombudsman gaat tijdens de uitvoering van de hersteloperatie kinderopvangtoeslag de klachtbehandeling monitoren. Website:  www.nationaleombudsman.nl Telefoon:  0800 – 33 55 555   Nationale Kinderombudsman Het maakt niet uit hoe oud je bent of waar je vandaan komt: Iedereen heeft rechten. Kinderen dus ook! Daarom zijn er wetten en regels die kinderen beschermen. De Kinderombudsman controleert of de overheid en andere organisaties in Nederland zich daar ook aan houden. Website:  www.dekinderombudsman.nl Telefoon:  0800 876 54 32  (gratis)   Gemeentelijke ombudsman Rotterdam (alleen inwoners Vlaardingen) Burgers, ondernemers en instellingen met klachten over de gemeente Vlaardingen kunnen terecht bij de gemeentelijke ombudsman van Rotterdam. Hij werkt samen met de gemeente Vlaardingen om gedupeerden van de toeslagenaffaire te helpen. Website:  www.ombudsmanrotterdam.nl Telefoon:  010 – 411 16 00   Gemeentelijke kinderombudsman Rotterdam (alleen inwoners Vlaardingen) De gemeentelijke kinderombudsman van Rotterdam is er voor kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar en in sommige gevallen zelfs tot 23 jaar. Dat geldt dus ook voor kinderen van gedupeerde gezinnen. Sommige kinderen dragen de gevolgen van de problemen met de kinderopvangtoeslag nog steeds met zich mee. De kinderombudsman van Rotterdam heeft aandacht voor deze kinderen. Website:  www.kinderombudsmanrotterdam.nl Telefoon:  0800 – 2345 111  (gratis)

Vragen m.b.t. Zakelijk

  • Wij zoeken voor u een geschikte kandidaat
  • De medewerker blijft in dienst bij Stroomopwaarts
  • Wij dragen alle risico’s bij ziekte en verzuim
  • Wij regelen de loonkostensubsidies of –dispensatie
  • Wij verzorgen jobcoaching en begeleiding
  • U heeft een opzegtermijn van één maand
  • U heeft een vast aanspreekpunt voor medewerker en leidinggevende
  • U bent een hardwerkende, gemotiveerde medewerker rijker
  • U kunt de medewerkers kosteloos overnemen
  • U voldoet aan de eisen van de Participatiewet
  • U kunt zich profileren als maatschappelijk verantwoord ondernemer

Na toestemming van Stroomopwaarts werkt de medewerker maximaal één maand met behoud van zijn uitkering. U hoeft dan geen loon te betalen. Deze periode is net zo lang als de maximale proeftijd aan het begin van een dienstverband. Vaak is dit genoeg om te bekijken of de medewerker geschikt is.

U kunt loonkostensubsidie aanvragen voor een medewerker die:

  • onder de Participatiewet valt
  • schoolverlater is, afkomstig uit het voortgezet speciaal onderwijs (VSO), het praktijkonderwijs of de entree-opleiding mbo
  • begeleid werk doet
  • in het doelgroepenregister is opgenomen

Het keurmerk 'partner in sociaal ondernemen' heeft een geldigheid van 2 jaar. 

U ontvangt op tijd een reminder van uw accountmanager.

Heeft u een vacature die interessant kan zijn voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt? Neem dan contact op met uw accountmanager of het Werkgeversservicepunt van Stroomopwaarts. 
Heeft u geen vacature maar wel bepaalde werkzaamheden die geschikt kunnen zijn, dan bekijken wij samen met u hoe we hier een passende werkplek van kunnen maken. 

Contactgegevens: 010 -246 55 00 of wsp@stroomopwaarts.nl

Ja, als u inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt kunt helpen aan een mooie baan, verwelkomen u graag als deelnemer aan het Sociaal Werkpact MVS. Neem om de verdere mogelijkheden te onderzoeken contact op met het Werkgeversservicepunt: 010 -246 55 00 of wsp@stroomopwaarts.nl

Heeft u interesse in detachering via Stroomopwaarts? Dan maakt u een afspraak met het Werkgeversservicepunt van Stroomopwaarts. De accountmanager van Stroomopwaarts komt bij u langs in het bedrijf om de vacature en benodigde competenties door te spreken. Stroomopwaarts zoekt een geschikte kandidaat voor u uit het bestand met mensen uit de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) of met een doelgroepenindicatie. Een medewerker van Stroomopwaarts komt met de voorgestelde kandidaat bij u langs voor een kennismaking. Is er een match dan worden er afspraken gemaakt.

De proefplaatsing is bedoeld voor mensen die onder de Participatiewet vallen en mensen die moeilijk werk vinden en in het bezit zijn van een:

  • WAO-uitkering
  • WIA-uitkering
  • WAZ-uitkering
  • Wajong-uitkering
  • Ziektewetuitkering
  • WW-uitkering

De eerste 6 maanden van het dienstverband krijgt u direct een subsidie van 50% van het wettelijk minimumloon. Dit heet forfaitaire loonkostensubsidie. Daarna stelt een loonwaarde-expert de loonwaarde van de werknemer vast op de werkplek. U ontvangt dan loonkostensubsidie voor het verschil tussen de loonwaarde en het minimumloon. Het maximum is 70% van het minimumloon.

Voorbeeld: uw werknemer heeft een loonwaarde van 70%. De loonkostensubsidie is dan 30% van het wettelijk minimumloon.

Op 1 april 2015 is de Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten ingegaan. Heeft u 25 of meer medewerkers in dienst? Dan bent u verplicht om een bepaald percentage mensen met een ziekte of handicap in dienst te nemen of in te lenen. Dit is het quotum arbeidsbeperkten. Voldoet u hier niet aan? Dan kan het zijn dat u een quotumheffing van € 5.000 per niet-ingevulde arbeidsplaats per jaar moet betalen. Kijk voor meer informatie op de website van het UWV.

Het Werkgeversservicepunt (WSP) Stroomopwaarts ondersteunt bedrijven in Maassluis, Vlaardingen en Schiedam door onder meer:

  • advies te geven over de mogelijkheden om sociaal te ondernemen;
  • te adviseren over mogelijke regelingen vanuit het Rijk;
  • het uitvoeren van een QuickScan;
  • detachering of plaatsing van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt;
  • de mogelijkheid te bieden werk uit te besteden aan het Werkleerbedrijf van Stroomopwaarts.

Als wij u zelf niet kunnen helpen, koppelen we u aan iemand binnen ons brede netwerk.

Wij werken met mensen die een uitkering krijgen via de Participatiewet en mensen met een WSW-indicatie (Wet sociale werkvoorziening). Dit zijn ook mensen met een arbeidshandicap.

De QuickScan is een snelle, gedegen bedrijfsanalyse. Hiermee onderzoeken we hoe u binnen uw bedrijf werk kunt creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Vaak kan er met een paar kleine, eenvoudige aanpassingen al veel bereikt worden.

Ook voor ZZP-ers is het interessant om aan te sluiten bij het Sociaal Werkpact MVS. Want ook het uitbesteden van werk aan het Werkleerbedrijf van Stroomopwaarts helpt mee om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werkgelegenheid te bieden. Voorbeelden van werk of productieprocessen die uitgevoerd kunnen worden door medewerkers van het Werkleerbedrijf staat op de pagina werk uitbesteden

De medewerker blijft in dienst van Stroomopwaarts en werkt onder de cao Sociale Werkvoorziening of onder de Participatiewet (Nieuw Arbeidsbeperkten).  U ontvangt een overeenkomst waarin alle voorwaarden staan omschreven. Heeft u nog uw twijfels? Dan is er een proefplaatsing mogelijk. Bent u heel tevreden en wilt u de medewerker in dienst nemen? Ook dat is mogelijk!

De jobcoach van Stroomopwaarts introduceert de medewerker op de nieuwe werkplek. Zolang de medewerker bij u werkt, is de jobcoach het vaste aanspreekpunt voor de medewerker en zijn leidinggevende. De jobcoach komt regelmatig langs, houdt een oogje in het zeil en instrueert de leidinggevende over de begeleiding van de medewerker.

Als werkgever betaalt u het wettelijk minimumloon of cao-loon uit aan de medewerker. De loonkostensubsidie die u ontvangt, compenseert de verminderde productiviteit. Daardoor betaalt u uiteindelijk dus alleen voor de werkelijke arbeidsproductiviteit. De vergoeding voor werkgeverslasten bij loonkostensubsidie is per 1 januari 2018 vastgesteld op 23,5 procent.

Het Werkgeversservicepunt Stroomopwaarts ondersteunt bedrijven in Maassluis, Vlaardingen en Schiedam bij het nakomen van de Banenafspraak. In 2013 sloten werkgevers en de overheid een Sociaal Akkoord. Ze spraken af dat beide partijen in de periode tot 2026 in totaal 125.000 extra banen zullen creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De werkgevers nemen hiervan 100.000 banen voor hun rekening. Stroomopwaarts ondersteunt u bij het invullen van deze banen door:

  • advies te geven over de mogelijkheden;
  • het uitvoeren van een Quick Scan;
  • detachering of plaatsing van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt;
  • de mogelijkheid te bieden werk uit te besteden aan het Werkleerbedrijf van Stroomopwaarts.

Stroomopwaarts rekent geen bemiddelingskosten.

Samen met u of een van uw medewerkers, loopt de accountmanager van WSP Stroomopwaarts door uw bedrijf. We kijken naar het hele bedrijfsproces en zoeken naar mogelijkheden om sociaal te ondernemen. Na afloop zet de accountmanager alle onderzoeksresultaten voor u op een rij. Misschien is het bijvoorbeeld mogelijk een nieuwe functie te creëren door de eenvoudige, repeterende werkzaamheden uit verschillende functies samen te voegen? Hierdoor hebben uw medewerkers meer tijd voor hun kerntaken. En u kunt iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk helpen.

Bekijk hiervoor de pagina voordelen

De jobcoach van Stroomopwaarts introduceert de medewerker op de nieuwe werkplek. Zolang de medewerker bij u werkt, is de jobcoach het vaste aanspreekpunt voor de medewerker en zijn leidinggevende. De jobcoach komt regelmatig langs, houdt een oogje in het zeil en instrueert de leidinggevende over de begeleiding van de medewerker.

Voor een proefplaatsing gelden de volgende voorwaarden:

  • U heeft de intentie om de medewerker na de proefplaatsing een dienstverband van minimaal zes maanden aan te bieden
  • Na een proefplaatsing mag u geen proeftijd meer afspreken
  • Het aantal uren van het dienstverband is minimaal hetzelfde als dat van de proefplaatsing
  • U sluit tijdens de proefplaatsing een aansprakelijkheidsverzekering af voor de medewerker
  • De medewerker heeft een uitkering bij Stroomopwaarts

Als werkgever vraagt u loonkostensubsidie aan bij de gemeente waar uw medewerker staat ingeschreven.

Voor het uitbrengen van een offerte neemt u contact op met het Werkgeversservicepunt Stroomopwaarts.

Bel naar 010 - 246 5500 of stuur een e-mail naar wsp@stroomopwaarts.nl.

U neemt contact op met het Werkgeversservicepunt Stroomopwaarts voor een kennismakingsgesprek met een van onze accountmanagers. De accountmanager komt persoonlijk bij u langs om al uw vragen te beantwoorden. U krijgt uitleg over de QuickScan en kan hier direct een afspraak voor maken.

Bel naar 010 - 246 5500 of stuur een e-mail naar wsp@stroomopwaarts.nl.

Naast individuele detachering is er ook de mogelijkheid tot groeps- of flexdetachering:

  • Bij groepsdetachering werkt een groep medewerkers uit het Werkleerbedrijf bij u op locatie. Een werkleider van Stroomopwaarts begeleidt hen.
  • Bij flexdetachering gaat het om kortdurend werk. Dit werk kan door één of meer medewerkers uit de Sociale Werkvoorziening gedaan worden.

Bij aanpassing van de werkplek kunt u van het UWV een vergoeding krijgen van de werkelijk gemaakte (meer)kosten.

 

De QuickScan kost u geen geld. Wel vraagt deze om een investering in tijd en energie.

De leidinggevende stuurt maandelijks een overzicht van de gewerkte uren naar deta-btw@stroomopwaarts.nl. Na verwerking van de uren in het registratiesysteem van Stroomopwaarts ontvangt u een overzichtelijke factuur.