Logo Stroomopwaarts MVS

Ik heb geen schulden, maar wil beter omgaan met geld

Er zijn verschillende tips om beter uit te komen met uw geld. Heeft u geen geldproblemen? Ook dan hebben wij tips hoe u slimmer met geld om kunt gaan. Hieronder staan een aantal tips.

Video animatie over omgaan met geld

Vindt u het lastig om rond te komen met uw budget? Wilt u elke maand geld overhouden? Breng uw inkomsten en uitgaven in balans! In de animatie hiernaast leggen wij uit hoe u dit kunt doen.

Foto van administratie met Stroomopwaarts map

Laat geen geld liggen

Soms heeft u recht op extra geld zonder dat u dat weet. Naast inkomen uit werk of uitkering zijn er ook landelijke toeslagen en fiscale en gemeentelijke tegemoetkomingen. Door dit aan te vragen, heeft u dan meer geld te besteden. U kunt dit zelf uitrekenen via de website van het Nibud.

Foto van laptop met Startpunt Geldzaken

Geldplannen

De geldplannen geven u handige tips voor uw geldzaken. U vult een aantal vragen in en krijgt gelijk tips. Bijvoorbeeld tips om minder uit te geven. Of tips om uw inkomsten te verhogen. Daarnaast krijgt u inzicht voor als u geld overheeft en hoe u goede keuzes maakt. De geldplannen vult u anoniem in.

Sfeerimpressie van cursus omgaan met geld

Cursus omgaan met geld

Geldzaken en administratie kunnen best lastig zijn. Daarom geven wij de cursus omgaan met geld. In vier bijeenkomsten leren wij u om slimmer met uw geld om te gaan.

Foto van 2 schuldhulpverleners voor jongeren

Voor jongeren (18 tm 27 jr)

Voor jongeren hebben we een speciaal team met schuldhulpverleners.

Vrouw heeft administratie op orde

Hulp bij administratie

Kent u niemand in uw omgeving die kan helpen? In uw gemeente zijn er organisaties waar u naartoe kunt gaan. De hulp van deze organisaties is gratis.

Gesprek over schulden

Hulp bij schulden

Kunt u een aantal rekeningen niet betalen? Of heeft u een hoge schuld? Wij helpen u om dit op te lossen. Met een gesprek, voor een langere tijd of tijdens een schuldregeling.

Veelgestelde vragen

Er zijn meerdere organisaties die u kunnen helpen. Bekijk de pagina hulporganisaties thuisadministratie

In de cursus ‘omgaan met geld’ leert u in een aantal bijeenkomsten alles over geldzaken en administratie.

U leert:

• zelfstandig uw financiën te regelen;
  • bij problemen op tijd hulp in te schakelen;
  • hoe u een financieel overzicht kunt maken;
  • hoe u een kasboekje bijhoudt.

Daarnaast krijgt u advies over:

• hoe u geld kunt overhouden met slimme bespaartips;
  • hoe u uw administratie op orde houdt;
  • hoe u het beste om kunt gaan met verleidingen;
  • hoe u uw kinderen het beste met geld om kunt laten gaan

Op jaarbasis plannen we ongeveer zes cursussen in Maassluis, Vlaardingen en Schiedam. In een groep kunnen maximaal 15 personen deelnemen. Voor mensen die overdag niet kunnen vanwege werk bestaat de mogelijkheid deel te nemen aan een avondcursus. Deelname aan de cursus is gratis.

Wilt u zich aanmelden of meer informatie ontvangen? Stuur een mail naar schuldhulpverlening@stroomopwaarts.nl  met uw naam, adres en telefoonnummer dan nemen we contact met u op. U kunt ook bellen naar telefoonnummer (010) 246 55 55.

Ons team schuldhulpverlening heeft wekelijks spreekuur in de wijkteams van Vlaardingen, Maassluis en Schiedam. Kijk op de website van de gemeente voor de juiste locaties en tijden.

Er zijn verschillende landelijke en gemeentelijke financiële regelingen. Kijk bij Extra's bij een laag inkomen wat u kunt aanvragen.

Harold gaat slimmer om met geld

Tijdens zijn vrijwilligerswerk bij de bibliotheek kwam Harold de flyer tegen van de cursus omgaan met geld. Hij heeft zich direct ingeschreven. De cursus is voor alle inwoners die willen leren om slimmer om te gaan met geld; hoe kun je besparen? en sparen? hoe zorg je dat je uitgaven niet hoger zijn dan de inkomsten? Dat zijn een aantal voorbeelden van wat er in de cursus geleerd wordt. In deze video vertelt Harold over de lessen en tips die hem het meest bijgebleven zijn en hoe hij de cursus heeft ervaren. Hij heeft de cursus in de coronatijd gevolgd. Daarom was de cursus online via Teams.